"Moja mała Ojczyzna" - rajd dla Niepodległej

W piątek dnia 21.09.2018 zebraliśmy się przy biurze PTTK w Krośnie o godzinie 8:30. W trakcie drogi, pan przewodnik opowiadał im ciekawostki na temat Woli Wyżnej. Po dotarciu na miejsce, przygotowaliśmy się oraz ruszyliśmy w trasę, początkowo podążaliśmy łąką, a następnie znaleźliśmy się w lesie. Po dłuższym odcinku drogi, zrobiliśmy sobie przerwę w trakcie której przewodnik opowiadał nam o cmentarzu z pierwszej wojny światowej, co bardzo nas zaintrygowało.

Wojny rządzą się własnymi bezwzględnymi prawami, często śmierć kończy żołnierską poniewierkę z dala od rodzinnych stron, w górach czy w leśnej głuszy. Taki los spotkał poległych na zboczach góry Kamień (859 m n.p.m.) nad Jaśliskimi podczas tzw. „Bitwy o Przełęcze” na froncie wschodnim w trakcie pierwszej wojny światowej.

Następnie wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę, nie było tam zabudowy, tylko zielone łąki, wśród nich rzędy starych drzew, ograniczone od wschodu i zachodu leśnymi wzniesieniami. Jedynym budynkiem było gospodarstwo agroturystyczne „Ostoja”. Nie zawsze jednak tak tu było, jeszcze nie tak bardzo dawno temu tętniło w niej życie wioski liczącej ponad 500 mieszkańców, założonej na prawie wołoskiej w 1527 roku. Była to wioska, która leżąc przy handlowym trakcie systematycznie rozwijała się. Położenie to niosło korzyści, ale też było przyczyną zniszczeń i rabunków. Mija godzina marszu gdy szlak prowadzi nas blisko krawędzi słowackiej.

Później, dotarliśmy do szczytu, na którym usypany jest przez turystów duży kopiec z kamieni a do drzewa przybita tabliczka przez PTTK Jasło z nazwą i wysokością szczytu. Po zejściu ze szczytu udaliśmy się na ognisko z kiełbaskami, organizowane przez PTTK, gdzie również uczniowie mogli brać udział w konkursie ekologicznym i przyrodniczym.

Wkrótce po otrzymaniu dyplomów za udział w 48 Ogólnopolskim Dukielskim Zlocie Turystów wróciliśmy szczęśliwie do domu.